5 tipů jak se (ne)připravit na online pohovor

Ještě před pár měsíci, respektive před březnem 2020 a příchodem covidové krize, byly online pohovory výsadou spíš pokrokovějších firem nebo startupů, kde se nebáli zkoušet nové věci a technologie včetně nabírání lidí “na dálku” z různých koutů ČR i světa. Asi nikdo nečekal, že se online pohovory stanou standardem během pár týdnů. A přizpůsobit se museli všichni – firmy i uchazeči.

Smysl pohovoru zůstává stejný – zjistit, jestli uchazeč splňuje kritéria a hodí se do firmy a naopak, zda firma nabízí uchazečovi to, co hledá. Změnil se ale způsob a s online formou se jednoduše vytratil lidský kontakt a “chemie”, na kterou všechny své klienty upozorňuji, aby jí věnovali pozornost. Věřím totiž, že mezi uchazečem a firmou to funguje hodně podobně jako mezi partnery – buď vám protějšek “chemicky” sedne a je tam perspektiva toho, že vztah bude dlouhodobě fungovat, nebo dáte chemii stranou a je tam riziko, že rozumově/finančně (dosaďte si faktor podle sebe) to fungovat sice bude, ale při prvním zádrhelu to vzdáte Vy, nebo se firma vzdá Vás.

Jak se tedy připravit na online pohovor, abyste uspěli a jak se vypořádat s chybějícím osobním kontaktem a zjistit, zda Vám to sedne?

  1. TECHNIKA – základní, ale často ignorovaný krok. Není nic horšího, než když minutu před začátek pohovoru zjistíte, že vám nefunguje internet, mikrofon/kamera nebo celý počítač. Ať už bude pohovor vedený přes některou ze známých platforem jako Zoom, Skype, Google Meet apod. nebo firma používá jiné rozhraní, prozkoumejte, jak funguje a “osahejte ” si to nanečisto. Vyzkoušejte si také včas připojení, kameru a zvuk, nabijte si přístroj. Vyhnete se tak zbytečnému stresu před nebo během pohovoru, kdy byste se měli soustředit na jiné věci.
  2. OBLEČTE SE stejně jako byste na pohovor šli do firmy. Je prokázáno, že už jen to, že se obléknete do “business” oblečení přepne Váš mozek do jiného režimu a i Vaše sebevědomí se zvýší. Nehledě na to, že i na kameře jste vidět a měli byste vypadat reprezentativně, zvolte tedy vhodný dress code.
  3. POZADÍ na Vás může leccos prozradit. Budete – li například tvrdit, že Vaší předností je pečlivost a orientace na detail a za Vámi bude na kameře vidět nepořádek a rozházené věci, nebude to asi hrát úplně ve Váš prospěch. Zkontrolujte si, co je na kameře vidět za Vámi a vyberte si vhodné místo, které bude i dostatečně osvětlené a nebude Vás tam nic rušit.
  4. PTEJTE SE VÍC, než byste se ptali osobně ve firmě. Nemáte totiž možnost vidět prostory, částečný chod firmy a pocítit atmosféru. O to víc je důležité se ptát a vyptávat. Chybějící “chemii” a osobní kontakt je potřeba nahradit, proto čtěte více mezi řádky. Pozorně, ale opravdu pozorně poslouchejte protistranu, co Vám sděluje a jakékoliv nejasnosti, nebo otazníky, které vyvstanou ve Vaší hlavě si nechte objasnit. Připravte si seznam otázek a poznámek, vše co Vás zajímá a co je pro Vás pro rozhodování a výběr práce důležité. Zjistěte si co nejvíc informací a berte pohovor jako příležitost k tomu se ptát.
  5. ZÁLOŽNÍ PLÁN je součástí přípravy. Nemusí na něj dojít, ale je dobré ho mít. Naučte se spustit na telefonu datový “hotspot” pro případ, že Vám selže wi-fi připojení, abyste se mohli rychle připojit zpět. Mějte po ruce telefonní číslo na kontaktní osobu, se kterou pohovor probíhá, abyste mohli případně obratem dát vědět, že máte technické potíže. A hlavně zůstaňte v klidu, na druhé straně jsou také jenom lidi 🙂

Držím palce!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů