Při hledání práce buďte “neodbytní”

Nešvarem dnešní rychlé a instantní doby je zahlcenost e-maily a informacemi. S tím souvisí i to, že zdaleka ne všechny firmy mají propracovaný systém práce s uchazeči a tak se často (bohužel ještě pořád hodně často) stává, že se vám nikdo neozve, nedostanete žádnou zpětnou vazbu. S tím přichází frustrace i přesto, že máte firmám co nabídnout….Jenže jak se z toho nezbláznit a vytěžit ve svůj prospěch?

Sice se všude mluví o tom, jak je nízká nezaměstnanost a podmínky na trhu práce pro uchazeče ideální. To je sice pravda, ale jen z části. Personalisté a nejen ti jsou denně zahlceni stovkami e-mailů, které musí zpracovat. V tom množství informací, nabídek, reportů, zadání a žádostí se jednoduše něco ztratí, nebo na to prostě jen “nedojde”, protože to v tu chvíli daného člověka zrovna nepálí a řeší jiné zadání od šéfa… Výsledkem jsou pak naštvaní a frustrovaní uchazeči, kteří poslali životopisymotivační dopisy a nikdo se jim neozývá. V lepším případě vám přijde automatizovaná odpověď ze systému správy kandidátů, že přijali vaši žádost a budou ji vyřizovat, případně, že nesplňujete kritéria a vybrali jiné uchazeče. Neosobní, avšak efektivní a aspoň víte, že váš životopis došel.

Vyplácí se být neodbytný a nenechat se odradit zamítnutím, nebo jedním e-mailem. To samozřejmě neznamená, že si na personalistu někde počkáte za rohem, ale jsou cesty, které se vám vyplatí.

  • ZAVOLEJTE 

Pokud se vám do 1-2 týdnů od poslání CV nikdo z firmy neozve, nebojte se zvednout telefon a zavolat. Pokud na webu firmy nebo pracovním portále nenajdete telefonní číslo přímo na personalistu, určitě na internetu najdete kontaktní údaj, přes který se k němu můžete dostat.  Požádejte asistentku/recepční o kontakt nebo přepojení na kontaktní osobu, která má na starosti výběrové řízení na tuto pozici/případně někdo zodpovědný za HR. V momentě, kdy máte danou osobu “na drátě”, ověřte si, zda jim váš životopis dorazil, zeptejte se, jestli ho již posuzovali, případně, když můžete čekat vyjádření. Tím se připomenete, mohlo se jednoduše stát, že váš e-mail skončil nedopatřením ve spamu, nebo se k tomu personalista jednoduše ještě nedostal. To, že se připomenete (slušně :-)) vám dává vyšší šanci, že váš životopis jen tak nepřehlédne, nebo zjistí, že vůbec nedorazil…

  • ŘÍKEJTE SI O ZPĚTNOU VAZBU

Prošli jste jedním nebo i více koly pohovoru a najednou je ticho? Některé firmy to dělají, ale zdaleka ještě ne všechny – dávají zpětnou vazbu VŠEM uchazečům, to znamená i těm, kteří nakonec neuspěli. Nebojte se tedy opět ozvat a říct si o zpětnou vazbu na váš výkon. Jak jste uspěli, proč vás nakonec nevybrali, co vnímají jako vaše silné stránky a naopak, co byste měli zlepšit? To jsou informace k nezaplacení a při dalších výběrových řízeních z nich můžete jedině vytěžit! Tady zase platí, že je lepší se s personalistou/manažerem (se kterým jste vedli pohovor, měli byste na něj už mít kontakt) spojit telefonicky. Předejdete tomu, že váš e-mail zůstane viset někde v “to do” listu, nebude se jim chtít odpovědět nebo prostě “zmizí” v záplavě dalších neurgentních mailů. Jakmile budete mít danou osobu na telefonu, už vám ho jen tak nepoloží a vy se dozvíte, co by vám jinak zůstalo navždy utajeno…

  • KDYŽ SLÍBÍ, ŽE SE OZVOU…

Klasické personalistické klišé “my se vám ozveme”….ať už tuhle informaci dostanete e-mailem nebo na pohovoru, nenechte se uchlácholit a už vůbec nespoléhejte na to, že se dočkáte. Samozřejmě bych některým křivdila, ale vám určitě neuškodí, když budete tuto větu brát s rezervou 🙂 Tady opět platí, že pokud do 2 – 3 týdnů nedostanete žádné info, ozvěte se sami. Ověřte si, zda váš životopis evidují, v jaké fázi je výběrové řízení, kdy můžete čekat odezvu nebo případně proč jste nepostoupili dob užšího výběru. Abych nekřivdila všem kolegům z oboru, tak musím poznamenat, že délka výběrového řízení často není v rukou personalistů a ti musejí čekat na vyjádření manažerů apod. Pak se může stát, že slíbí, že se ozvou a oni by se opravdu ozvali, ale prostě to trvá dýl. Tím, že zvednete telefon a připomenete se, ale nic nezkazíte…

  • KDYŽ NEMAJÍ OTEVŘENOU POZICI…

Narazili jste na firmu, ve které byste se rádi ucházeli o práci, ať už z důvodu lokality, nebo že se vám líbí to, co dělají, firemní kultura apod., ale nemají vypsanou vhodnou pozici pro vás? Opět radím, nenechte se odbýt! Nic nezkazíte tím, když firmu oslovíte sami, představíte se a nabídnete své zkušenosti a dovednosti. Některé firmy spoléhají na doporučení svých zaměstnanců a nevypisují všechny otevřené pozice, někde zase teprve můžou uvažovat o organizační změně a pozici ještě nevypsali. Nikdy taky nevíte, kdy podá výpověď někdo, kdo by vám místo uvolnil a můžete se tak trefit do černého..

Pokud je to menší firma, vyplatí se vám zajít tam osobně/zavolat a pokusit se domluvit si schůzku s někým, kdo tyto záležitosti řeší. Nemusí mít přímo personální oddělení, někde si to řeší přímo ředitel či majitel firmy. Vysvětlete, že víte, že firma oficiálně nikoho nehledá, ale že byste měli zájem o krátké osobní setkání a případnou konzultaci, jak byste mohli být firmě prospěšní. Pokud se vás bude asistentka nebo vrátný snažit odbýt, nenechte se a trvejte na svém. V nejhorším případě na místě zanechte alespoň vizitku, nebo kontakt na vás, můžete tam také nechat tištěnou podobu CV.

U větších firem a korporací většinou není příliš velká šance dostat se k relevantním osobám. Zde ale můžete využít e-mailovou adresu, kterou většina těchto firem má na kariérních stránkách, na které můžete reagovat. Připravte si stručný průvodní dopis, ve kterém vysvětlete, kdo jste, proč máte o práci v této firmě zájem a co můžete nabídnout. Opět požádejte o možnost osobního setkání a přiložte životopis. I zde platí, že pokud po nějaké době nedostanete žádné info a nikdo se neozve, nebojte se zvednout telefon a připomenout se….

 

Zkrátka a dobře, kdo nic nezkusí, nic nezkazí….ale také nic nezíská! Nenechte se proto odbýt a nenechte se ovládnout frustrací z neúspěchu, který je často jen zdánlivý. Máte co nabídnout, tak se nebojte ozvat. Na té druhé straně ve firmách jsou totiž taky jenom lidi 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů